Het leek zo voor de hand te liggen. Eindelijk zou er een brug komen over het IJ. Fietsers vanuit Amsterdam Noord zouden over een paar jaar de overvolle pontjes in mogen ruilen voor een fietsbrug via het Java-eiland en een paar jaar later zou er een brug komen bij het Stenen Hoofd. Vlak voor kerst zette een commissie onder leiding van de Belgische architect/ hoogleraar Alexander d’Hooge een streep door de plannen voor de Javabrug. Volgens de commissie is het IJ bij het Java-eiland te smal. Wij hebben dit met verbazing aangehoord. Als een brug maken op een smal gedeelte bij een rivier onverstandig is dan doen we dat als mensheid al enkele duizenden jaren verkeerd. Tegelijkertijd lezen wij in de rapporten dat een oeververbinding bij het Stenen Hoofd “nautisch perspectief biedt”. Navraag leert ons dat we die academische woorden kunnen vertalen als “daar kan een brug!”
Het is niet toevallig dat wij inmiddels alweer enkele jaren geleden de Nieuwe Magere Brug ontwierpen op het Stenen Hoofd. De route sluit daar aan op de fietsring rond het centrum en kan in het Noorden het begin zijn van een nieuw fietsnetwerk. Nautisch gesproken was er nog één punt. Moet de cruiseterminal verplaatst worden? Er zijn veel argumenten te bedenken om de grote toeristenschepen ergens in het Westelijk Havengebied aan te laten meren; luchtvervuiling, overtoerisme, het overvolle IJ. Daar tegenover staat dat het voor de cruisepassagier en de voorbijganger een machtig gezicht is de grote cruiseschepen op het IJ te zien manoeuvreren. Het mooie van de Nieuwe Magere Brug is dat we met ingenieursbureau Witteveen+Bos een ontwerp hebben gemaakt waar cruiseschepen onderdoor kunnen varen.
We wachten de voortgang van de discussie rond de bruggen over het IJ geduldig af. Onderstaand nog maar eens de film waarin de voordelen van een Nieuwe Magere Brug over het IJ worden toegelicht:
Ontwerp: XOOMlab – André Langenberg, Harvey Otten, Joost Vorstenbosch | Constructief advies: Witteveen + Bos | film: Daan van Paridon – woord en beeld | Visuals: XOOMlab – Dimitri Langereis