Film over de Nieuwe Magere Brug


beeld: XOOMlab/ Dimitri Langereis

XOOMlab en Witteveen+Bos presenteren een nieuw ontwerp voor een brug over het IJ in Amsterdam. Een spectaculair ontwerp dat de oude grachtengordel en het nieuwe Amsterdam Noord van de NDSM en Buiksloterham aan elkaar koppelt. De Nieuwe Magere Brug wordt de grootste ophaalbrug van de wereld.

Dagelijks reizen tienduizenden voetgangers en fietsers met pontjes naar het Amsterdamse centrum. Anno 2015 is een fietsbrug over het IJ onontbeerlijk. Voor booming Amsterdam-Noord is een brug van Overhoeks-West naar het Stenen Hoofd ideaal. Hier is voldoende ruimte voor een helling waar je makkelijk op kunt fietsen en waar vrachtschepen ongehinderd onderdoor kunnen varen. Het wordt mogelijk om in zes minuten van Buiksloterham naar de Jordaan te fietsen en in een kwartier van NDSM naar de Dam.
XOOMlab-collega’s André Langenberg, Harvey Otten en Joost Vorstenbosch ontwierpen een blikvanger op loopafstand van het Centraal Station. Dankzij een combinatie van beproefde techniek met nieuwe composietmaterialen kunnen cruiseschepen door de open brug varen. Oud en nieuw Amsterdam worden optimaal verbonden.

Doorvaarthoogte gesloten: 10 meter (Rijnvaarthoogte)
Doorvaartbreedte ophaalbrug: 100 meter
Breedte brugdek: 14 meter
Hoogte hameitoren: 60 meter
Lengte brug met aanlanding: 700 meter
Capaciteit: Minimaal 10 miljoen fietsers per jaar
Geraamde bouwkosten: 60 miljoen euro

Zaterdag 31 januari vond de première van de film over De Nieuwe Magere Brug plaats bij de opening van de tentoonstelling “Over de Brug” in Museum Amsterdam Noord.

Ontwerp: XOOMlab – André Langenberg, Harvey Otten, Joost Vorstenbosch | Constructief advies: Witteveen + Bos | film: Daan van Paridon – woord en beeld | Visuals: XOOMlab – Dimitri Langereis

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.